S-E-E (Sun-Earth-Eratosthenes) Corona Update
Proje Hakkında:
A special project for a special period in the lives of people on planet Earth. COVID-19 has changed the approach to solving all problems, as well as the process of teaching and learning around the world. Uncertainty in the consistency of offline teaching contributes to a complete focus on the online environment and project work. Students from all continents cooperate and collaborate to reproduce one of the science's 10 most beautiful experiments of all time: Eratosthenes' measurement of the Earth's circumference. Eratosthenes experiment is always the preferable example for our students and for the implementation of the Inquiry method. Inquiry learning and active learner involvement can lead to important outcomes in the classroom. Students will also share knowledge about solar clocks and organize quizzes and competitions in the design and construction of solar clocks. We will inspire students and teachers to make mini-projects for the construction of solar clocks .
Dünya gezegenindeki insanların yaşamlarında özel
bir dönem için özel bir proje. COVID-19, tüm sorunları çözme yaklaşımını ve
ayrıca dünya çapında öğretme ve öğrenme sürecini değiştirdi. Çevrimdışı
öğretimin tutarlılığındaki belirsizlik, çevrimiçi ortama ve proje çalışmasına
tam bir odaklanmaya katkıda bulunur. Tüm kıtalardan öğrenciler, bilimin tüm
zamanların en güzel 10 deneyinden birini yeniden oluşturmak için işbirliği
yapıyor ve işbirliği yapıyor: Eratosthenes'in Dünya'nın çevresini ölçmesi.
Eratosthenes deneyi, öğrencilerimiz için ve Inquiry yönteminin uygulanması için
her zaman tercih edilen bir örnektir. Sorgulayıcı öğrenme ve aktif öğrenci
katılımı, sınıfta önemli sonuçlara yol açabilir. Öğrenciler ayrıca güneş
saatleri hakkında bilgi paylaşacak ve güneş saatlerinin tasarımı ve yapımında
sınavlar ve yarışmalar düzenleyecekler. Güneş saatlerinin yapımı için
öğrencilere ve öğretmenlere mini projeler yapma konusunda ilham vereceğiz.
Hedefler:
Students should determine
the approximate circumference of the Earth. They need to improve their
communication skills, as well as the use of the English language. Students will
work with students from other countries to make the measurements more
accurately. Students who actively make observations, collect, analyze, and synthesize
information, and draw conclusions are developing useful problem-solving skills.
These skills can be applied to future "need to know" situations that
students will encounter both at school and at work. Another benefit that
inquiry-based learning offers is the development of habits of mind that can
last a lifetime and guide learning and creative thinking.
Students will analyze ways of measuring time over
the centuries as well as the mechanisms they have used. They will find various
examples of clocks in the world. Make and model some solar clocks and organize
online competitions. Students will vote for the best clocks.
Öğrenciler, Dünya'nın yaklaşık çevresini belirlemelidir. İngilizce
kullanımının yanı sıra iletişim becerilerini de geliştirmeleri gerekir.
Öğrenciler, ölçümleri daha doğru yapmak için diğer ülkelerden öğrencilerle
birlikte çalışacaklar. Aktif olarak gözlem yapan, bilgi toplayan, analiz eden
ve sentezleyen ve sonuç çıkaran öğrenciler, faydalı problem çözme becerileri
geliştiriyorlar. Bu beceriler, öğrencilerin hem okulda hem de işte
karşılaşacakları gelecekteki "bilme ihtiyacı" durumlarına
uygulanabilir. Sorgulamaya dayalı öğrenmenin sunduğu bir başka fayda, bir ömür
boyu sürebilen ve öğrenmeye ve yaratıcı düşünceye rehberlik edebilecek zihin
alışkanlıklarının geliştirilmesidir.
Öğrenciler, yüzyıllar boyunca zamanı ölçmenin yollarını ve kullandıkları
mekanizmaları analiz edecekler. Dünyada çeşitli saat örnekleri bulacaklar. Bazı
güneş saatleri yapın ve modelleyin ve çevrimiçi yarışmalar düzenleyin.
Öğrenciler en iyi saatleri oylayacak.
Çalışma Süreci:
We will begin the activities
on September 15th 2020. We will process the project through eight stages.
1. Find partners, and joining to Eratosthenes
Experiment platform and
EAAE .
2. Determination students for project work (group
or classes).
3. Students cooperate (by themed tasks to other
collaborators on the project and historical aspect Eratosthenes experiment,
collecting data related to the school and the city, etc.).
4. Measurements of the solar noon at autumn
equinox 2020 (possible as work from home) and exchange of measurement data and
results with partners. Measurements of the solar noon at spring equinox 2021
and exchange of measurement data and results with partners.
5. Students from each school will try to make a
solar clock. Students will organize quizzes and competitions in the design and
construction of solar clocks.
6. The final match (video conferencing).
7. Establishment of the blog participants.
8. Evaluation and dissemination
15 Eylül 2020'de faaliyetlere başlayacağız.
Projeyi sekiz aşamada işleyeceğiz.
1. Ortaklar bulun ve Eratosthenes Experiment platformuna katılın ve
EAAE.
2. Proje çalışması için öğrencilerin belirlenmesi (grup veya sınıflar).
3. Öğrenciler işbirliği yaparlar (proje ve tarihsel yönüyle Eratosthenes
deneyinde diğer işbirlikçilere temalı görevler yaparak, okul ve şehirle
ilgili verileri toplayarak, vb.).
4. 2020 sonbahar ekinoksunda öğle vakti ölçümleri (evden çalışmak mümkündür)
ve ölçüm verilerinin ve sonuçların ortaklarla değişimi.
2021 bahar ekinoksunda
öğle vakti ölçümleri ve ortaklarla ölçüm verilerinin ve sonuçların değişimi.
5. Her okuldan öğrenciler bir güneş saati yapmaya çalışacaklar.
Öğrenciler, güneş saatlerinin tasarımı ve yapımında sınavlar
ve yarışmalar düzenleyecekler.
6. Final maçı (video konferans).
7. Blog katılımcılarının oluşturulması.
8. Değerlendirme ve yaygınlaştırma
Beklenen Sonuçlar:
Due to the probable complete
transition to online teaching, the cooperation of teams (and members of the
teams themselves) may be fully organized via the web. Therefore, we should
insist on a safe environment for students on the Internet.
The final results of this project will be a blog,
eBook, Padlet, and video. If our students are imaginative and creative, maybe
they will have more of an idea of the final work.
Enhancing students with the goal of energy-saving
and turning to renewable energy sources, as well as the promotion of renewable
energy sources.
Çevrimiçi öğretime olası tam geçiş nedeniyle, ekiplerin (ve ekip üyelerinin kendilerinin)
işbirliği web üzerinden tamamen organize edilebilir.
Bu nedenle internette öğrenciler için güvenli bir ortam konusunda ısrar etmeliyiz.
Bu projenin nihai sonuçları bir blog, e-Kitap, Padlet ve video olacaktır.
Öğrencilerimiz hayal gücüne ve yaratıcılığa sahiplerse, belki de
final çalışması hakkında daha fazla fikir sahibi olacaklardır.
Öğrencileri enerji tasarrufu ve yenilenebilir enerji kaynaklarına
yönelmenin yanı sıra yenilenebilir enerji kaynaklarının
teşvik edilmesi hedefiyle geliştirmek.
Çalışmalarımız:
iki kent arasındaki
uzaklık 360 ile çarpılıp, iki kentte ölçülen açıların farkına bölünerek Dünya'nın çevresi hesaplanır. Eratosthenes, zor bir
ortamda matematik bilgisiyle Dünya'nın çevresini ölçtü.
Eratosthenes’in
yerkürenin boyutlarını belirlemek için kullandığı 3 yöntem
Birincisi, az sonra
açıklanacak olan, bir parça temel geometriydi. İkincisi, güney Mısır’da Nil
kıyısında kurulmuş, bugün Assuan adıyla bilinen, o zamanki adıyla Syene
kentine ilişkin bir coğrafi olguyu içeriyordu. Üçüncüsü de, gnomon adı
verilen son derece basit bir aygıttı.
Gnomon,
düz bir yere dikilmiş dikey bir çubuktan ibaret olup çok uzun zamandan beri
kullanılmaktaydı. Güneş’in gökte ilerlerken düşürdüğü gölgenin izlenmesini
sağlıyordu.
Gnomon
günde bir kez, Güneş’in gökte en yüksek ve kendi gölgesinin de en kısa olduğu
anda, yani öğle vakti, tam ve kesin “saati” verirdi. Buna ek olarak pusula
görevi de görürdü, çünkü öğle vakti gölge tam kuzeyi gösterirdi. Gnomon
ayrıca, her yılın iki kilit gününü, yani yaz ve kış gün dönümlerini belirlemek
suretiyle, bir tür ilkel takvim olarak da işe yarardı.
Son
olarak, gnomon Güneş’in yüksekliğini, yani belli bir anda ufuktan açısal
uzaklığını, belirlemekte de kullanılırdı. Tek yapılacak şey, gölgenin ve
çubuğun uzunluklarını ölçmek idi. Bu ölçümlerle oranlı bir dik
üçgen kurarak gölgenin karşısına rastlayan açı ölçülebilir; bu açı da
Güneş’in doğrultusunun başucu doğrultusundan (dikey doğrultudan) ne kadar
saptığını gösterirdi.
Gnomonun kullanımı Eratosthenes
ve çağdaşları tarafından pek iyi bilinmekteydi. Fakat Eratosthenes’e
yerkürenin boyutlarını belirleme işinde asıl ilhamını veren, Assuan’ın coğrafi
özellikleri oldu.
Bu kent İskenderiye’nin
hemen hemen tam güneyine rastlar; ayrıca her yılın belli bir anında (yaz gün
dönümünde öğle vakti) Güneş’in tam başucundan geçtiğini görmek gibi bir
ayrıcalığa da sahiptir. Her yıl bu özel anda, Assuan’da
gnomon hiç gölge vermez.
Eratosthenes
bu olguları bir takım basit ama akıllıca geometrik akıl yürütmelerle bir araya
getirmek suretiyle, başyapıtını gerçekleştirdi.
Yaz gün dönümünde öğle
vakti, gnomonunu kullanarak İskenderiye’de Güneş’in doğrultusuyla başucu
doğrultusu arasındaki açıyı saptadı. Aynı anda Assuan’da Güneş tam başucunda
olduğundan, İskenderiye ile Assuan’ın dikey doğrultuları arasındaki açıyı da
böylece saptamış oluyordu. Bu açının, bir çemberin uzunluğunun 1/50’si kadar
olduğunu buldu.
Bu,
Dünya’nın tam çevresinin İskenderiye’yle Assuan arasındaki uzaklığın 50
katı olduğu anlamına geliyordu. Bu iki kent arasındaki uzaklık bugünkü ölçülerle
kabaca 800 km olduğuna göre, Dünyanın çevresinin de 40 000 km kadar olması
gerekti.
Eratosthenes’in
yönteminde elbette o dönemin şartlarından kaynaklanan bazı noksanlıklar var
idi.
İlki
Güneş doğrultusuyla dikey doğrultu arasındaki açı o devirde ancak yaklaşık
olarak ölçülebilirdi. İkincisi, Assuan’ın İskenderiye’ye göre tam tamına değil
ancak kabaca güneye düşmesidir. Üçüncüsü, iki kent arasındaki uzaklığı tam
olarak ölçmenin çok güç, hatta olanaksız olmasıdır.
Uzun
mesafeler o çağda stadion denen birimle (bir stadyumun boyu) ifade ediliyordu.
Eratosthenes’e göre yerkürenin çevresi 250 000 stadion’du. Bir stadionun
değeri 600 “ayak ” olarak standartlaştırılmıştı; ancak “ayak ”ın değeri
standart değildi. Dünyanın çevresi olarak verilen 40 000 km rakamı,
bir stadion için tanım olarak bu ölçeğin en düşük değerinin alınmasından çıkmaktadır.
Eratosthenes’in
tahmininin, bilimsel açıdan kesin bir ölçümden çok bir “göz kararı ölçüm”
olduğu söylenebilir. Yine de bu değer, bir dolaysız yaklaşımın kesinlikle olanak
dışı olduğu durumlarda, kullanılan basit ama zekice geometrik akıl
yürütmenin başarı sağlama yeteneğine çarpıcı biçimde tanıklık etmektedir.
Kaynak: Robert Osserman,
“Evrenin Şiiri”, syf: 29 – 32
Yorumlar
Yorum Gönder
Yorum yapmak ve siteye üye olmak isteyenler, Gmail hesabı ile siteye üye olabilir, Sitede yorum bölümünde, “yorumlama biçimi” yazan butondan “Google hesabı” yazanı seçerek yorumunuzu yazabilirsiniz.